Pierścienie tłokowe to niezwykle precyzyjny i niezbędny element do prawidłowego działania silnika spalinowego. Czym charakteryzują się pierścienie zgarniające i jaka jest ich zasada działania?
Rodzaje pierścieni tłokowych
W silnikach z reguły występują trzy rodzaje pierścieni tłokowych, są nimi: pierścienie uszczelniające, pierścienie kompresyjno-zgarniający, oraz pierścienie zgarniające.
Zadaniem pierścienia uszczelniającego, jak sama jego nazwa wskazuje, jest uszczelnienie komory spalania i zapobieganie przedostawania się powstałych podczas spalania gazów z komory spalania do korpusu silnika.
Pierścień kompresyjno-zgarniający ma za zadanie „wyłapać” wszelkie gazy, które zdołają przedostać się przez pierścień uszczelniający i zgarnięcie oraz rozprowadzenie nadmiaru oleju pojawiającego się na ścianach cylindra.
Ostatnim pierścieniem jest pierścień zgarniający, którego zadaniem jest odprowadzenie oleju z gładzi cylindra i umożliwienie olejowi powrotu poprzez szczeliny w pierścieniu i tłoku do bloku silnika.
Jak wygląda pierścień zgarniający
Pierścień zgarniający składa się z dwóch powierzchni roboczych. Pomiędzy powierzchniami roboczymi znajdują się otwory o owalnym lub okrągłym przekroju. Zadaniem pierścienia jest zgarnięcie oleju z powierzchni cylindra i odprowadzenie go właśnie tymi otworami do bloku silnika.
Czasem w konstrukcji pierścieni zgarniających wykorzystuje się sprężyny rozpierające, których zadaniem jest zwiększenie siły nacisku pierścienia do cylindra i tym samym lepsze uszczelnienie tłoku, jak i efektywniejsze odprowadzanie oleju do bloku silnika. Artykuł powstał przy współpracy z firmą Polwent.
Fot. Shutterstock