Z uwagi na tempo zmian technologii informacyjnej ustawodawca nie określił precyzyjnie wymogów technicznych posiedzeń online. Pewne jest to, że po wprowadzeniu nowych rozporządzeń związanych z Tarczą antykryzysową obradować przez internet mogą także spółki kapitałowe. Co warto wiedzieć na temat organizacji spotkań?
Kto może obradować i głosować zdalnie?
W myśl rozporządzeń Tarczy antykryzysowej do porozumiewania się za pośrednictwem internetu upoważnione zostały spółki kapitałowe – zarówno spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i spółki akcyjne. Aby zorganizować legalne posiedzenie zarządu, rady nadzorczej lub zgromadzenie akcjonariuszy i podjąć uchwały, które będą miały moc prawną, nie trzeba wcześniej dokonywać zmian w umowie ani statucie. Wystarczy powołać się na zmiany w ustawie. W ten sposób przeprowadzi się chociażby elektroniczne walne zgromadzenie.
Jak zorganizować posiedzenie i głosowanie online?
Nie zostało określone, jak dokładnie powinien wyglądać system komunikacji i głosowania. W przepisach pojawił się ogólny zarys kryteriów, jakie powinna spełniać platforma do zdalnego porozumiewania się członków zarządu. Są to m.in.:
- dwustronność komunikacji w czasie rzeczywistym dla wszystkich uczestników spotkania,
- łatwość weryfikacji uprawnień do uczestnictwa w obradach,
- łatwość korzystania z systemu komunikacji zdalnej,
- możliwość nadania transmisji w czasie rzeczywistym, jeśli spółka jest publiczna,
- generowanie potwierdzeń prawidłowego oddania, zarejestrowania i zliczenia głosów w trakcie głosowania jawnego lub tajnego.
Wytyczne prawne spełnia system komunikacji i głosowań Privote, który dba o bezpieczeństwo i poufność użytkowników oraz gwarantuje rzetelność, bezstronność i sprawność procesów. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi usługami i artykułami ułatwiającymi zrozumienie ogromnej wagi głosowań zdalnych po 2020 roku.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Privote.net.
Zdj. Shutterstock